Ons nieuwe verzuimsysteem, Xpert Suite, is afgelopen december in gebruik genomen. Voor de klanten die een koppeling hebben met hun eigen personeelssysteem (b.v. AFAS) en Xpert Suite is daarmee veel veranderd.
Hoe bevalt die koppeling tot zover? We stelden deze vraag aan Annique Traa, één van onze Verzuimadviseurs, en aan de HR-medewerker van één van onze klanten (naam, vanwege privacy-overwegingen, bij de redactie bekend).
Eerst een toelichting: wat houdt een koppeling eigenlijk in?
Als je als klant kiest voor een koppeling met jouw eigen personeelssysteem en Xpert Suite, betekent dit dat je de ziek- en hersteldmeldingen blijft doen in je eigen systeem. De koppeling zorgt ervoor dat de meldingen meteen real-time, zichtbaar zijn in Xpert Suite. Als klant hoef je dus niets anders te doen dan je al gewend was en kan je je eigen systeem gewoon blijven gebruiken.
Gebruikservaring HR-medewerker
“Hoe bevalt de koppeling met Xpert Suite?”
“We zijn er erg blij mee, omdat alles enorm vereenvoudigd is. Het vorige systeem (GRIP) was niet altijd accuraat. De ziek- en hersteldmeldingen moesten handmatig ingevoerd door Cohesie. Dat ging niet altijd goed. Het kwam wel eens voor dat herstelde medewerkers in de rapportages nog als ziek te boek stonden. Nu is dat niet meer het geval. Wij doen de meldingen in AFAS en het staat meteen goed in Xpert Suite. Het nieuwe systeem is efficiënt en tijdbesparend, omdat de fouten er niet uitgehaald hoeven te worden.”
“Hoe verliep de koppeling met jullie systeem AFAS en Xpert Suite?”
“Vergeleken met partijen waarmee we in het verleden gewerkt hebben, verliep de koppeling op rolletjes. De communicatie verliep ook soepel; alle informatie werd op tijd aangeleverd. Wat ons met name opviel was de proactieve houding van Cohesie. Als we even op ons lieten wachten met een reactie, hing Erwin la Roi van Cohesie al aan de telefoon. Daar waren we erg blij mee. We kregen daardoor echt het gevoel dat Cohesie in control was. ”
Gebruikservaring Annique Traa, Verzuimadviseur bij Cohesie
“Annique, hoe bevalt het werken met Xpert Suite tot nu toe?”
“Met Xpert Suite hebben we als verzuimadviseurs meer mogelijkheden. We kunnen nu bijvoorbeeld de preventieve cases vastleggen in het systeem en daardoor de voortgang goed bewaken. Daar ziet de klant verder niets van. Een preventieve case betreft een medewerker die niet verzuimt, maar wel met een bedrijfsarts of met een verzuimcoach het gesprek aangaat. Voorheen konden we dergelijke gevallen niet goed vastleggen. Het voordeel voor de klant is dat we medewerkers, met respect voor hun privacy, beter kunnen helpen uit het verzuim te blijven.
Een ander voordeel van Xpert Suite is dat we de privacy überhaupt beter kunnen waarborgen. Dat komt omdat we, wat iemand mag zien aan persoonsinformatie, per rol kunnen beperken.
“Hoe bevalt de koppeling die sommige klanten hebben met hun eigen personeelssysteem en Xpert Suite?”
“Als verzuimadviseur vind ik de koppeling efficiënt. Voorheen moest ik zelf de meldingen en taken handmatig invoeren. Nu krijg ik een pop-up in mijn scherm als iemand 5 dagen ziek is. Die verzuimmelding heeft de klant zelf al eerder gedaan; daar heb ik niets voor hoeven doen. Het systeem is daardoor up-to-date. Dat levert ons een winst in tijd op en voorkomt onnodige fouten.”
Conclusie
De eerste gebruikerservaringen met Xpert Suite en de koppeling met het eigen personeelssysteem zijn zonder meer positief te noemen. Xpert Suite waarborgt de privacy; de koppeling is real-time en wordt als efficiënt beoordeeld. De klant en Cohesie levert dat winst in tijd op en voorkomt bovendien onnodige fouten. En daar zijn wij erg blij mee bij Cohesie!
Ook weten of dit bij jouw organisatie ook mogelijk is? Neem dan contact op met Erwin la Roi.